Dziecko i ekologia
Dlaczego warto uczyć dziecko ekologii? Przede wszystkim dlatego, że taka wiedza to nie tylko świadomość, jak dbać o środowisko naturalne, lecz nauka szacunek odpowiedzialności, wrażliwości i szacunku do otaczającego świata Wie, jak ma dbać nie tylko o siebie i własne zdrowie, ale też o to co wokół – psa, chomika, ogródek, kwiatek w doniczce. Warto włączyć ekologię w proces wychowania, tym bardziej, że coraz więcej osób traktuje ją pewien już nie jako fanaberię, czy modę, lecz mądry styl życia i świadomy wybór.
Ubiegłoroczne badania TNS OBOP wykazują, że prawie 3/4 Polaków popiera działania na rzecz ochrony środowiska. Korzystne zmiany widać coraz częściej. Z większości sieciowych supermarketów, a także z małych sklepów osiedlowych zniknęły plastikowe siatki na zakupy. W zamian, za niewielką opłatą dostępna jest ich ekologiczna wersja lub torby wielokrotnego użytku. Coraz więcej Polaków zaczyna sortować śmieci, oszczędzać wodę i inwestować w energooszczędne wyposażenie domu. Według badań aż 84 proc. badanych uważa, że urządzenia redukujące zużycie energii pomimo ich wyższej ceny, w perspektywie są korzystne zarówno dla środowiska jak i dla domowego budżetu. Wygląda na to, że zaczynamy zdawać sobie sprawę, że to, jak wygląda i będzie wyglądało nasze otoczenie, zależy w duże mierze od nas samych.
Niestety, mimo tych korzystnych tendencji, sytuacja wciąż wymaga zmian. Wielu dorosłych nie umie już zmienić swoich złych przyzwyczajeń. Z badań przeprowadzonych przez PBS DGA wynika, że tylko 35% Polaków zawsze segreguje śmieci przed ich wyrzuceniem. Najmniej ciekawie wygląda sytuacja w dużych miastach, gdzie takie zachowanie deklaruje zaledwie 22% mieszkańców. Wielu respondentów przyznaje, że segreguje śmieci tylko czasami. Aż 29% wszystkich badanych nie robi tego ich wcale. Nie dbamy też o oszczędzanie energii -aledwie 34%z nas ociepla dach i ściany swoich domów, pomimo, że to wielka oszczędność dla domowego budżetu.
Złe nawyki dorosłych trudno zmienić, dlatego najlepiej od razu kształtować dobre - od najmłodszych lat uczyć swojego potomka, jak dbać o środowisko naturalne w życiu codziennym. Warto wziąć sobie do serca znane przysłowie, że czego Jaś się nie nauczy, tego Jan nie będzie umiał i jak najwcześniej zapoznawać malucha z zasadami ekologii. Dzięki temu wyrośnie na kogoś, dla kogo będzie ona naturalnym elementem codziennego życia.
Jak nauczyć pociechę zasad dbania o środowisko? W praktyce. Puste hasła czy morały niewiele znaczą. Szacunku do przyrody i dbania o własne zdrowie, należy uczyć tak jak jazdy na rowerze, pływania, czy wiązania sznurowadeł – powoli, cierpliwie, ale konsekwentnie i do skutku. Nie zapominajmy przy tym, że taka nauka może być też dla dziecka dobrą zabawą – taką, którą z chęcią będzie praktykowało już bez pomocy rodzica. Jakie przyzwyczajenia należy zacząć kształtować?
Wysypiska rosną niczym grzyby po deszczu, ale nie rozwiązuje to problemów gospodarki odpadów. Większość z produkowanych śmieci nadaje się do powtórnego przetworzenia, wystarczy je tylko posegregować. Wystarczy przyswoić sobie ogólne zasady dotyczące sortowania odpadów i dokonać małej reorganizacji w kuchni lub pokoju malucha. Możemy kupić dziecku dwa małe kolorowe kubełki i ustawić je w pokoju kuchni obok głównego kosza . Do jednego trafia tylko papier, do innego plastik. Na resztki z jedzenia jest miejsce w kuchennym śmietniku.
Baterie do specjalnych pojemników.
Baterie są odpadem niebezpiecznym zawierającym metale ciężkie takie jak ołów, kadm i rtęć. Gdy związki te dostaną się do organizmu człowieka, mogą wywołać poważne choroby nerek, układu pokarmowego i nerwowego. Dlatego bezwzględnie nie wolno wyrzucać ich do zwykłego kosza na śmieci, lecz oddawać do specjalnych pojemników znajdujących się m.in. w sklepach RTV/AGD. Warto wykształcić w dziecku nawyk osobnego zbierania baterii do i nagradzać je za to. Nagrody mogą być różne – ulubione lody, wizyta na placu zabaw, czy w kinie.
Również leki należą do grupy produktów, które powinny zostać poddane recyklingowi. Warto wspólnie z maluchem sprawdzać datę ważności leku na opakowaniu. Następnie przeterminowane lekarstwa należy zapakować i taką paczuszkę wyrzucić do specjalnego pojemnika znajdującego się w aptece. Zaangażowanie dziecka w takie działania ugruntuje w nim nabytą wiedzę i wyrobi dobre nawyki.
Dobre efekty daje też włączanie malucha w akcje na rzecz środowiska, np. „Sprzątanie świata”. Tego typu działania uczą go współpracy z rówieśnikami i działania w grupie. Wiadomo, że nic tak nie jednoczy jak wspólna koleżeńska aktywność, a radość z wykonanego zadania przekłada się na wszystkich jego uczestników.
Ostatnie i najważniejsze – aby nauczyć dziecko dbać o środowisko i kształtować w nim dobre nawyki, należy samemu dawać przykład swoim postępowaniem. Zabierając dziecko na zakupy, wytłumaczmy mu, czemu warto używać ekologicznych toreb, a napoje lepiej kupować w szklanych butelkach. Przy okazji nauki sprzątania – pokażmy, jak ekonomicznie używać detergentów, a podczas kąpieli, czy zmywania naczyń - jak oszczędnie gospodarować wodą. Pokażmy że to rozsądek dobre przyzwyczajenia, a nie ideologie i huczne protesty, przyczyniają się do poprawy stanu środowiska naturalnego.
W procesie uczenia ekologii zabierać dziecko w miejsca jak najmniej dotknięte cywilizacją. Częste wycieczki za miasto, czy wakacje nad jeziorem stanowią dobrą okazję do tego, by nauczyło się obcowania z przyrodą i samo uświadomiło sobie to, co jest celem wszystkich działań edukacyjnych – że w miejscach, gdzie przyroda nie jest skażona, żyje się po prostu przyjemnie.
Autor: Polska Grupa Recyklingu PROEKO
Wykonanie: AGINUS
powrót do góry Polska Grupa Recyklingu Proeko | ul. Sikorskiego 5 | 05-119 | Legionowo - Łajski | biuro@pgrproeko.pl | magazyn@pgrproeko.pl